úterý 19. července 2022

Přátelství navzdory Hitlerovi - Judita Matyášová





Název knihy: Přátelství navzdory Hitlerovi
Autorka knihy: Judita Matyášová 
Žánr: Literatura faktu
Nakladatelství: Mladá fronta; 2019
Počet stran: 224
ISBN: 978-80-204-5546-8







Anotace

Životní cesta mnoha tisíců židovských rodin z Československa skončila za druhé světové války. Stále ale existuje řada příběhů, které pokračují do současnosti. Někteří Židé stihli opustit republiku ještě před vypuknutím války, jiní se úspěšně skrývali. Několika stům dětem pomohl Sir Nicolas Winton dostat se z Československa do Velké Británie. nyní se ukazuje, že existovala i "dánská cesta", díky níž se podařilo skupině asi 80 dětí na podzim roku 1939 uniknout z tehdejšího Protektorátu. Jaké byly jejich osudy a jak žijí dnes, to vypátrala autorka knihy Judita Matyášová. Zmapovala po celém světě příběhy pamětníků a jejich rodin a zjistila, jak vzpomínají na český domov.

Můj názor

Na tuto knihu jsem narazila úplnou náhodou v Levných knihách, a musím se přiznat, že jsem s koupí vůbec neváhala. Hned jak jsem otevřela knihu a já očima rychle prolítla předmluvu, věděla jsem, že ten den, neodejdu domů bez této knihy. 
„Příběh, jemuž jsem byla nablízku, je o dětech, které neměly možnost navrátit se k rodičům. Zůstaly daleko od rodiny a musely dospět rychleji než ostatní. A přesto a právě proto mezi nimi existuje pouto, které nemizí. Pouto kamarádů, kteří jsou jako náhradní rodina.‟


Je to opravdu silná kniha. Autorka tam vypráví příběhy několika "dětí", a ne jen u jednoho jsem si pobrečela, někdy i od srdce zasmála. Doufám, že si v budoucnu přečtu podobnou knihu, protože toto je téma, které se podle mého názoru nesmí zanedbat. Je důležité znát naši minulost, abychom se mohli lépe připravit na budoucnost.



Četli jste někdo tuto knihu? Jaká kniha se Vám vybaví jako první, když se řekne Holocaust? Dejte vědět do komentáře :) 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za každý milí komentář, poznámku či dotaz budu ráda :-)